Przedstawiam maila, którego przygotowałem dla Klienta, który na starcie umowy zapytał nas, kiedy jest dogodny moment aby przenieść domenę w tym przypadku z domeny narodowej .pl (z historią), na domenę .io (bez historii).
będziemy chcieli przechodzić z gopos.pl na gopos.io – prosze się odnieść do tej zmiany odnośnie SEO jak to wpływanie obecnie oraz czy lepiej ten proces przeprowadzić im szybciej tym lepiej czy nie ma to znaczenia.
—– Treść wiadomości —-
Dzień Dobry Panie Tomaszu,
Chciałbym się odnieść do wiadomości, którą przesłał Pan do Macieja odnośnie przeniesienia domeny z PL na IO. Z punktu widzenia pozycjonowania przejście na nową domenę wiąże się z kilkoma ryzykownymi sytuacjami oraz utratą części wartości domeny, którą mamy obecnie. Dodatkowo domena narodowa, czyli z końcówką .pl według naszych obserwacji jest łatwiejsza do pozycjonowania podczas całego procesu pozycjonowania oraz dużo łatwiejsza do zapamiętania dla Użytkowników, którzy naturalnie dopisują końcówkę .pl do adresu strony.
Według historii domeny, którą możemy zbadać chociażby na stronie web.archive pierwsza wzmianka, która została odnotowana dotyczy roku 2016 – czyli od około 6 lat strona gopos.pl jest widoczna w sieci i buduje swoją historię (wartość), co także pomaga przy procesie pozycjonowania.
- Link do historii strony: https://web.archive.org/web/*/gopos.pl
- Ta sama sytuacja dotyczy rejestracji domeny po raz pierwszy w 2015 roku – https://whois.domaintools.com/gopos.pl
W przypadku przejścia na nową domenę z końcówką .io musimy także liczyć się z utratą linków zewnętrznych, które kierują do strony gopos.pl, przez lata Pańska strona pozyskała ok. 1.28 tysiąca linków zewnętrznych, dzięki czemu zbudowała także wartość domeny. Według rankingów dostępnych w narzędziu aHrefs na poziomie UR: 30 (URL Raiting) oraz DR: 36 (Domain Raiting)
W ostatnich miesiącach profil linkowy był również systematycznie rozbudowywany dla domeny gopos.pl – w sposób naturalny – w maju jednak nastąpił duży przyrost linków zewnętrznych, który poddamy analizie podczas audytu technicznego.
Gdy przejdziemy na domenę gopos.io – cała wartość domeny .pl zostanie utracona, a linkowanie zewnętrzne prawdopodobnie przepadnie. Co prawda możemy utworzyć przekierowania z adresów PL na IO, jednak osłabiają one wartość pozyskanego linku.
Podsumowując zagrożenia, które wiążą się z przejściem na domenę .io:
- trudniejsze pozycjonowanie się domen .io w wynikach wyszukiwania (Polska)
- stracimy obecną historię i wartość domeny .pl
- budowa historii domeny .io od zera
- ryzyko utraty sporej części widoczności oraz ruchu na stronie (nawet mimo zastosowania przekierowań 301 i perfekcyjnie przeprowadzonej migracji)
- konkurencyjne serwisy mogą przejąć obecne linkowanie, gdy będzie ono prowadziło do stron 404 lub 301
- stara wersja strony (.pl) nawet pomimo zastosowania przekierowań 301 będzie jeszcze przez długi czas widoczna w indeksie i wynikach wyszukiwania
- wymagana będzie rekonfiguracja wszystkich narzędzi analitycznych oraz wbudowanych na stronę
- wymagana będzie instalacja nowego certyfikatu SSL dla domeny .io
- wymagana będzie poprawa wszystkich linków wewnętrznych znajdujących się na stronie, na adresy gopos.io, zamiast gopos.pl
Sytuacja z domenami narodowymi oraz ich pozycjonowaniem powtarza się także na innych rynkach – w szczególności w Niemczech oraz Francji, gdzie domeny narodowe również lepiej sobie radzą od domen .com, czy wszelkich innych. Jeśli jednak chciałby Pan zachować domenę .io to proponuję utworzenie na niej wizytówki firmowej (Landing Page) lub wersję angielską strony, tak by pozycjonowała się ona na zagraniczne rynki – anglojęzyczne.
Bardzo częstą praktyką wśród serwisów internetowych jest tworzenie landingu na domenach .com, z których następnie wyprowadzane są odnośniki do domen narodowych. Sam stosowałem tego typu praktykę, gdy serwis multi języczny nie miał siły przebicia na rynki zagraniczne i konieczny był zakup domen narodowych dla większości krajów europejskich.
Proszę zwrócić tutaj uwagę również na duże serwisy na przykład e-commerce, które także docelowo wykupują domeny narodowe (mimo ogromnej rozpoznawalności marki) i to właśnie na nich budują wersje przystosowane dla danego rynku.
Przykłady:
Dlatego też w przypadku Pańskiej domeny mimo wszystko sugerowałbym jednak przy pozostaniu na domenie gopos.pl, natomiast domenę gopos.io wykorzystał do promocji serwisu w języku angielskim – globalnie. Przejście z domeny .pl na .io może mieć negatywny skutek na cały proces pozycjonowania na rynku polskim.
W razie dodatkowych pytań lub wątpliwości pozostaję oczywiście do Pańskiej dyspozycji.
**** UPDATE ****
W odpowiedzi otrzymałem informację, że „w takim razie musimy przemyśleć strategię marketingową…”