- Instrukcja dotyczy głównie prac on-site. Świadomie pomijam linkbuilding i aspekty techniczne (poza linkowaniem wewnętrznym i indeksacją). To robimy jak dotychczas.
- Chciałbym żebyście przetestowali i na podstawie instrukcji zrobili strategie dla klientów od 01.02/15.02 – standardowo zostaną sprawdzone przez managerów + dodatkowo przeze mnie, żeby uwzględnić więcej przykładów i w razie potrzeby dopracować instrukcję.
- W następnym etapie dokończę instrukcje postępowania:
- weryfikacja efektów strategii i ustalanie dalszych planów,
- eliminacja blokad uniemożliwiających wdrożenie strategii,
Przedstawię też przykłady najlepszych strategii.
Cel:
- Przygotuj szczegółowy plan działań na 2 i 3 miesiąc współpracy, oraz wstępny zarys dalszych prac mających na celu doprowadzenie do pełnej optymalizacji strony pod kątem on-site.
Zakończ analizę gdy:
- Wiesz czym zajmuje się klient,
- Wiesz jakie mniej więcej frazy są popularne w branży klienta,
- Wiesz jaka jest aktualna widoczność strony,
- Wiesz od których adresów chcesz zacząć optymalizację (15-40url) lub jakie podstrony chcesz stworzyć,
- Wiesz jakie chcesz zlecić pierwsze teksty (3-6)
Lub jeśli przeanalizowałeś wszystkie elementy i wymagana jest dokładniejsza analiza. Wtedy strategia powinna zawierać pierwsze strony które możemy zoptymalizować/stworzyć/opisać i informację co wymaga dalszych analiz.
- Zrozumienie biznesu klienta
a) Zapoznaj się z:
- briefem,
- stroną klienta,
b) Ustal:
- co oferuje klient
- do kogo skierowany jest produkt/usługa
- które elementy oferty są najważniejsze z perspektywy biznesowej (największa marża / największa popularność )
- co klient chce osiągnąć dzięki współpracy z agencją,
- w jaki sposób dochodzi do konwersji (koszyk, formularz, telefon, mail, rejestracja konta)
- na jakie frazy klient proponuje się pozycjonować,
c) Jeżeli coś jest niejasne, przygotuj dodatkowe pytania, do doprecyzowania przez klienta
- Sprawdź ogólną tendencję w Senuto:
a) Ustal z jakiego poziomu startujemy
- Mała liczba fraz – Prawdopodobnie słabo rozbudowana strona, świeża domena, błędy techniczne -> konieczna edukacja klienta o czasie na wypracowanie efektów,
- Stagnacja lub frazy w TOP50 ale nie w TOP10 i TOP3 – warto wyfiltrować frazy na pozycjach 4-20,
- Wyraźne spadki – Zaplanować dodatkową analizę,
- Liczba fraz znacząco przekracza liczbę fraz z umowy – Kluczowe będzie odpowiednie dobranie priorytetów,
- Dobór fraz – Przeanalizuj w jaki sposób szukane są produkty/usługi klienta:
a) GSC – jakie frazy już teraz generują ruch na stronie klienta.
- wyklucz brand,
- sprawdź najpopularniejsze frazy,
- sprawdź najpopularniejsze strony,
b) Senuto – na jakie frazy rankuje konkurencja a klient nie
- sprawdzamy konkurencje którą sami uznamy za dobrze wypozycjonowaną,
- warto rzucić okiem na konkurencję zaproponowaną przez klienta w briefie,
c) Keyword planner/Senuto/Autouzupełnianie – jakie są najpopularniejsze frazy w branży,
d) Na podstawie analiz zbierz ogólną grupę fraz w danej branży i oszacuj gdzie jest największy potencjał:
- Warto przeanalizować GA i ustalić co już teraz u klienta konwertuje i upewnić się, że uwzględniamy to w planach.
- Sprawdź intencję wyszukiwania fraz i pogrupuj frazy tematycznie
- Sprawdź jaki rodzaj podstron wyświetla się w wynikach wyszukiwania na każdą z fraz (produkt/kategoria/strona główna/blog itp.)
- Jeśli na różne frazy, wyniki wyszukiwania zwracają te same podstrony w TOP10, to znaczy że frazy są powiązane tematycznie.
- Ustal jak mniej więcej powinna wyglądać „idealna” struktura strony, odpowiadająca ogólnej grupie fraz w danej branży.
- Porównaj „idealną” strukturę, z aktualną strukturą strony.
- Stwórz macierz,
- Frazy które odpowiadają aktualnym podstronom dopisz do podstron,
- Frazy które nie odpowiadają podstronom dodaj do macierzy jako propozycje rozbudowy (chyba że istniejące podstrony mają wysokie pozycje)
- Jeśli nie ma wystarczająco dużo fraz ofertowych zaproponuj bloga,
- Dodaj frazy do śledzenia,
Konieczne jest ustalenie jaka struktura strony jest optymalana, i dażenie do stworzenia takiej struktury. Nie powinniśmy optymalizować i opisywać strony, tylko dlatego że takie strony istnieją.
- Sprawdź aktualne pozycje fraz i status optymalizacji.
Które frazy są najpopularniejsze
Które frazy mogą najszybciej awansować do TOP3/TOP10
Które adresy są najgorzej zoptymalizowane:
- brak frazy w title/h1/tekscie,
- krótki tekst,
- fraza przypisana do złej podstrony,
- strony niezaindeksowane,
- strony słabo podlinkowane wewnętrznie,
- pozycja 100
- Ustal priorytety i plan działań:
a) Na których frazach powinniśmy się skupić?
b) Od których adresów URL zaczynamy optymalizację?
c) Które strony chcemy opisać w pierwszej kolejności?
d) Jakie podstrony chcemy stworzyć w ramach rozbudowy?
e) Czy wymagana przebudowa linkowania wewnętrznego?
f) Czy są strony które wymagają zaindeksowania?
g) Co wymaga dalszych analiz? - Zweryfikuj budżet klienta i dopasuj działania do zasobów.
- Ustal czy jest coś z czym klient może lub musi nam pomóc, w celu wypracowania wyników.
Wyjaśnienie oferty (w przypadku trudnych branż)
Wsparcie w przygotowywaniu tekstów
Podpinanie produktów
Tworzenie kategorii
Forma strategii:
W komentarzu zapisz:
- W kilku zdaniach ogólne podsumowanie analiz
- W punktach działania, które chcesz podjąć w 2 i 3 miesiącu współpracy (na podstawie punktu 8)
- Strategia musi zawierać konkretne działania, do których będzie można wrócić i zweryfikować czy zostały wdrożone.
To dlaczego chcemy dane działania robić, jest ważniejsze niż jakie to są działania.