Dostałam zapytanie od klienta:
W kwestii linków, czy możemy prosić o informację na jakiej zasadzie odbywa się ich dobór oraz jakie czynniki są brane pod uwagę przy selekcji linków? Linki z sierpnia wskazane przez Panią mają bardzo niski, wręcz znikomy wskaźnik DR i nie cieszą się zbyt dużym zaufaniem w sieci. W związku z tym mamy obawy, że zamiast pomóc, to takie linki mogą nam zaszkodzić i zaniżyć DR naszej strony. Nie widzimy też tych linków w Ahrefsie w naszym profilu linków. Czy jesteście Państwo w stanie nam powiedzieć, z czego może to wynikać?
Gotowa odpowiedź:
Wszystkie nasze zaplecza są ukryte przed takimi narzędziami jak np.: Ahrefs, Majestic SEO czy Semrush. Dlatego czy dodamy 5,10 czy 50 linków z naszych zaplecz to nie będzie to miało żadnego wpływu na wskaźnik Domain Ranking (DR).
Ten wysoki autorytet to wyłącznie wyliczenie narzędzia Ahrefs. Tak jak Ahrefs ma Domain Rating (DR) i URL Rating (UR) tak np.: Majestic SEO ma Trust Flow (TF) oraz Citation Flow (CF). I w każdym narzędziu te wartości będą inne, ponieważ są wyliczane na podstawie algorytmu. Większość Agencji SEO próbuje przekonać, że czym wyższy DR tym lepszy link, a to nie prawda. Bardzo łatwo osiągnąć wysoki DR – wystarczy manipulacja linkami z zespamowanych miejsc i od razu ten wskaźnik rośnie. Wszystkie zaspamowane domeny mają zazwyczaj wysoki DR, ale to w żaden sposób nie przekłada się na jakość. Tak więc nie chodzi o to, żeby ten wskaźnik był wysoki a o to skąd prowadzi link i jakie linki linkują do tej domeny.
Współczynniki Domain Rating oraz URL Raiting w tym narzędziu mają ustaloną wartość punktową (0-100) tylko i wyłącznie na podstawie swojej wewnętrznej bazy danych, która nie ma realnego przełożenia na wartości, które bierze pod uwagę wyszukiwarka Google, mówiąc wprost, wartość ta nie jest w żaden sposób wyznacznikiem, oraz nie powinno się na podstawie tego wyniku wyciągać wniosków na temat jakości czy kondycji strony. Na potwierdzenie tych słów posłużę się cytatem pochodzącym prosto z tego narzędzia:
„Domain Rating (DR) – Siła profilu linków wybranej witryny w porównaniu do innych witryn w naszej bazie danych na 100-punktowej logarytmicznej skali.”
Dodatkowo jeden z przedstawicieli Google również ostatnio stwierdził, że linki nie są głównym czynnikiem branym pod uwagę podczas oceny strony: https://www.seroundtable.com/google-links-no-longer-a-top-three-ranking-factor-36094.html
Większość agencji SEO (w tym nasza) ukrywa swoje linki zewnętrzne, jakie pozyskuję dla klientów przed narzędziami takimi jak ahrefs, aby zapobiec sytuacji, w której konkurencja jest w stanie podejrzeć domeny, które zostały wykorzystane do pozyskiwania linków w celu obniżenia ich wartości poprzez nasłanie tysięcy linków spamowych, dlatego ratingi widniejące w ahrefsie jak wyżej zostało wspomniane, nie mają realnej wartości.
Mogą one posłużyć do ogólnej oceny wartości strony i profilu linkowego, ale jest to znacznie bardziej złożony proces niż ocena wyłącznie pod kątem wskaźników DR czy UR. Linki zewnętrzne prowadzące do portali, z których linkujemy, a więc analiza nie tylko Pańskiego serwisu, ale także serwisów wzmacniających dane zaplecze, czy stronę (katalogi). Jakość serwisu oraz jego ocena techniczna, czy nie zawiera kluczowych błędów pod kątem indeksacji, a także sama indeksacja linków – gdzie często zdarza się sytuacja, w które tworząc zaplecze i pozyskując link – takie zaplecze nie znajduje się w ogóle w indeksie.
W procesie pozycjonowania również jest bardzo istotna dywersyfikacja profilu linkowego pod kątem różnorodności stron. Analizujemy różne źródła pozyskania linków w celu zróżnicowania profilu linkowego.
Pozyskujemy je m.in:
- miejsc ogólnodostępnych
- prywatnych katalogów firmowych
- prywatnych serwisów ogłoszeniowych
- prywatnych stron zapleczowych tzw. linki Premium
- dedykowanych zaplecz
- portali bazy wydawców np. whitepress.pl
- Różnorodność miejsc, z których pozyskujemy linki jest naturalne dla robotów wyszukiwarki, dzięki czemu nasza domena zyskuje na wiarygodności co wpływa na wzrost pozycji fraz kluczowych.